The Influence of Collective Asynchronous Discourse Elaborated Online by Pre-Service Teachers on Their Educational Interventions in the Classroom

                                                        

Articles de revue

Contributors: 
Publication status: 
2015, 17 juin
Journal name: 
Canadian Journal of Education
Volume: 
38
Issue: 
2
Page range: 
1-29
ISSN: 
1918-5979
Abstract: 
Résumé:
Les communautés d’apprentissage en réseau se multiplient et elles offrent de nouvelles avenues pour ré échir aux pratiques en éducation. De nombreux auteurs étudient les processus utilisés et les contenus produits par ces communautés. Par contre, peu se sont penchés sur l’utilisation de discours collectifs asynchrones dans une classe. C’est l’objectif poursuivi dans cette recherche exploratoire. Les données provenaient de propos asynchrones rédigés sur le Knowledge Forum par cinq futurs enseignants au cours d’un stage de 14 semaines durant le semestre de l’hiver 2011 ainsi que d’observations in situ de leur superviseur universitaire. Des analyses quantitatives descriptives et qualitatives ont été effectuées. Les résultats ont montré notamment que les participants au forum électro- nique se préoccupaient au plus haut point, lors de leurs échanges sur des interventions possibles, de la qualité de l’enseignement et de l’importance de mettre en œuvre, le cas échéant, ces idées en classe de façon adéquate.

Abstract:
Networked learning communities are growing and they offer new opportunities for reflection on practice in education. Many authors have studied the processes followed and the contents produced by such communities. On the other hand, few have observed how collective asynchronous discourse can be enacted in the classroom. This objective was pursued in the context of this exploratory research. Data was provided by asynchronous discourse written on the Knowledge Forum by five pre-service teachers during a 14-week practicum throughout the winter 2011 semester, as well as in situ observations from their university supervisor, while they were teaching students. Qualitative and descriptive quantitative analyses were conducted. In particular, results showed participants were highly concerned with quality of teaching when elaborating collectively in the electronic forum regarding ideas of interventions, and with the importance of properly handling the possible enactment of such ideas in the classroom while teaching.
Exercice annuel: 
2015-2016